Saturday, December 17, 2011

LANGKAH PERTAMA MENGEJAR IMPIAN - LAWYER TO BE

20/10/2011 - KHAMIS

akan aku kenang hari ni dalam sejarah hidupku..dimana satu lagi lembaran baru aku ukirkan dalam aku menjalani kehidupan sebagai diriku di muka bumi ini...segala susah payah keringat dan pengorbanan serta mereka yang embantu ku tak mungkin untuk aku lupa kan..betul!

apa yang jadi hari ni?

ok hari ni aku bangun puku 6.00 pagi bersiap nak gi court kl kat jln duta yang aku tak penah pegi tu...aku gerak kul 7.00pagi ngan akak dan kazen ku yang banyak membantu ku..BABY! dia gak la sebenarnya another idol aku...dia gak jurusan LAW mcm aku..skarang L.A kat PETRONAS ok! she's great+cool!

mula2 gi isi minyak sambil beli breakfast kat dunkin donut! sempat la aku cubit makan sikit aku nye sandwich..mana la aku mkn breakfast awal2 pagi..aku standard paling awal pukul 10.00 kut..perut terkejut ni..heheh..perjalann ok la..pengalaman aku pertama kali kut mengharungi jalan dan high way pagi2 nak masuk kl..slama ni mlm atau petang je aku gi merayap..ni pagi2..nampak la suma warga berkejar nak masuk ofis...ada time jam..ada yg tak...tapi ngan jayanya kami sampai dalam pukul 8.30 kat kl Court berkat direction BAby yang sanggup bercuti demi aku...maceh kazen ku...akan ku kenang pengorbanan mu!

sampai je aku trus gi bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas (RKK)...pegi kat counter tu..bagi je borang 1 dan 2 tu ye...sebenarnya nak tunggu nadi tapi dia lambat skit..so dia suh aku daftar dulu..

oh ya..selain borang 1 dan 2 ada lagi dokumen yang diperlukan:-
1. borang 1 dan afidavit
2. borang 2
3. i/c
4. surat beranak
5. release letter
6. maklumat master --> print je kat BAR DIRECTORY
(sume item 3-6 tu kena cop CTC ok)
hehehe..nak tau apa jadi? borang aku kena reject.. kena isi balik..sebab aku agak prepare..aku dh bawak dah borang lebih..oh ya..borang 8 set ni bleh beli kat bar committee masing2 dengan harga RM5 je..pastu fotostat banyak2..heheheh

salah satu sebab reject mula2..nama master salah eja..aku letak BINTI..tapi dlm directory yg aku print pagi sebelum aku bertolak dtg s.alam tu dia tulis BT je..hampeh...hehehe..pastu aku nye release letter tak CTC..what the heck..mana aku nak cekau CTC tu? tapi alhamdulillah selesai kerana kebijaksanaan aku..heheh 

tengah isi balik kat cafetaria yang best tu nadi sampai so kami gerak sama gi register..akak aku ngan baby dh siap melantak breakfast best dah...tinggal la kami dua meneruskan misi...ok..perhatian ye..akak2 di kaunter RKK ni sume memang menyakitkan hati ok..diorang ni tak kaya ngan budi bahasa..nak senyum susah..garang sesuka ati..mcm kita ni tak de maruah..serius tak tipu..tak caya gi lah try tengok!! aku pun menggunakan tahap kesabaran yang paling maksimum la...aku wat je muka innocent dan terus je senyum walau dlm hati membara...serious diorang cerewet..ok pas je diorang check diorang suh gi cop pesuruhjaya sumpah utk afidavit kat borang satu...so kami turun ke kaunter bayaran yang selang satu tingkat tu gi bayar RM8.00 pastu gi kaunter psuruhjaya sumpah..she is so nice..nama dia Pn Normala...
pastu naik balik kat atas, dapat la satu slip..kena trun gi amik no. dan beratur utk e-filing..! hampehnya e-filing...menyusah kan aku..ok beza nombor aku ngan yang sekarang tu 100 lebih ok..ya allah..apa lah dugaan..dan akhirnya aku suruh je akak aku ngan baby gerak gi lowyat...tinggal la aku ngan nadi..kmi gi breakfast dan lepak kat cafe...ramai yg aku jumpa..nana, aiman, tasya..mira pun ada..banyak la...hehehe..dah mcm kat faculty of law of uitm lak....pastu tunggu dan tunggu sampai kebas..kami naik gi kaunter e-filing dengan harapan nombor gerak cepat...aduyai..baru gerak 10 nombor kut....kalah siput babi ni...gerammmm..tak pe la..tunggu..sampai pukul 3.00 nadi dh bengang gi trus tanya kat kaunter..tapi still kena tunggu..gila truk keadaan masa tu..sume org bengang dan mengamuk..server lambat dan menyusahkan...

meh aku cita skit e-filing ni mcm mana..sebenarnya dia scan document kita masuk sistem ...bayangkan kalau nak filing saman ngan penyata ngan hujahan yang tebal tu..gila berjanggut kut tunggu..sistem ni diperkenalkan konon nak memudahkan judge dan pegawai mahkamah ni bleh trus online tengok document kita la macam tu..tapi memang gila la sistem ni..yg paling kesian kat despatch..ya allah hari2 kena bratur amik nombor pastu tunggu lama....aku pun tak terkecuali jadi mcm diorang la hari ni..tense..bayangkan amik nombor dr kul 10.00 kut...
nadi bertambah bengang pegi kat counter..tolong la kami nak file borang 1 dan 2 je...dah la dtg jauh..ok dia refer kat aku la yang dtg dr perls ni... abg tu ckp tak pe tunggu dulu..guess what..15 min before 5 yang mana kaunter bayaran dah tutup 3.30 tu, abg tu panggil...meh sini borang tu saya proses..yeahhhh!!

sembang2 baru tau dia tu senior kita org upanya..dia maasuk llb satu sem pastu cabut..next year nak sambung balik..hahahah....pastu siap la e-filing..tapi untuk pengetahuan anda..tak siap lagi ye proses pemfailan ni...kena sambung esok sebab kena wat bayaran dan kaunter dh tutup pun..fine!!!!

so nadi naik rapid balik..aku plak jd penunggu setia akak ngan baby yang tak kunjung tibe..siap ngan hujan bagai....plus ngan kredit dh habis...
sampai one point akak aku ckp ape..tak de ke cab..amik cab pastu gi kuar tunggu kat mana tah ada satu tempat tu..aku ckp gila..mana aku nampak ada ca masuk pun..elok letak je tepon memang rezeki aku ada cab masuk...
pastu abg cab india yang baik hati tu pinjamkan tepon dan aku call akak aku....so aku pun pegi la tempat tu..tambang rm10...memang nasib aku baik...abang cab tu sangt baik! alhadulillah..sampai je aku topup...tunggu la akak aku ni..sambil call mak aku dan ceritakan pengalaman aku..ok dia dah risau tapi aku ok je..duduk la aku tunggu kat bus stand tu sensorang sampai akak aku call diorang tk dapat gi tempat aku..suh naik cab lagi..aku pun naik la cab yang mencekik ni...on da way nak gi akak aku call lagi suh gi rasta..sebab diorang terlepas jalan dan uncle cab tu ckp ape..bleh RM30!! what??? gla...!1 aku pun ikut je lah..siap ckp lagi..apa2 je la..i tau u mencekik tapi i tak de pilihan..huh..dia gelak je..bongok ny teksi padahal tak jauh pun! aku geram..! melayang duit aku RM50 semata mata nak gi kt akak aku..andai aku tau aku naik je rapid ngan nadi pastu aik komuter balik s.alam! save!!!
sampai jumpa diorng ingat nak makan kat rasta tu upanya tempat lain plak..ikut je lah..kami ke kedai mana tah makan asam pedas..masyukkkk!!!!! baby blanja...memang sedap weiiii!!mantap
pastu sampai umah nak dekat pukul 10...sampai kat simpang kawasan sek.18 tu aku ngan baby sepakat tak nak bagi tau akak aku jalan nak gi umah mak wa..kononya nak try memory dia la agak2 dia ingat tak jalan..ya allah kejang perut gelak kut...kita orang bagi masa 15 min utk sampai umah mak wa padahal 2 min dah sampai..hahaha..gila la..lebih 5 kali lalu kat depan umah tapi dia tak perasan..mau pecah perut kami gelak...lastly tepat2 15 min sampai umah...duduk rileks jap...terus naik dan tido..penattttt1!! esok kena gi balik ct kl..sebab tak settle lagi..ok sambung esok eh..penat!!

No comments:

Post a Comment